Bokrecension: Dans med mormor

Bokrecension: Dans med mormor

En bra bildbok ger ett barnbarn och en morförälder mycket att titta på och prata om. En bra bildbok för barn behöver knappt ord alls. När boken innehåller en morförälder karaktär, tillsammans med ett par fängslande husdjur, det är ännu bättre! Alla dessa är sanna för Dansar med mormor, en vackert färdig bildbok av den tasmanska konstnären Rosemary Mastnak.

En nyckfull historia

När vi först träffar Anya är hon djup i en klädkassa och sätter ihop en kostym som passar för en dansprinsessan.

När mormor ser sin lilla prinsessa överger hon hennes köksarbeten för en entusiastisk dansblandning som till och med lockar bosatt katt. Så småningom trio tränger in i gården, som är upptagen av en jätteflegmatisk hund. Dansen är så smittsam att även hunden dras in. Efter att en sista extatisk flyter genom vardagsrummet, slår dansarna ihop på soffan. I den sista ritningen är det natt och mormor läser till en pyjamasklädd Anya. Bokens namn? Dansar med mormor, självklart!

Hela paketet

Mastnaks livliga akvareller gör den här enkla upplevelsen till en berättelse som ska lingered över. Barnbarnen kommer att älska att spåra de olika föremålen som figurerar i dansen och hur de sänder sig från en dansare till en annan, ändrar funktionen när de går. Mormors kontrollerade handduk blir till exempel en scarf, en sash, en cape, en turban och en huvudduk innan den kommandörs av en kapningskatt.

Bokens övergripande utformning är oklanderlig. Ett gult bandmotiv åtföljer texten som en förenande del. Till och med slutpapper lägger till det roliga med en underförstådd berättelse som involverar hunden och katten. En sista bonus är ett bildvykort som följer med boken, perfekt för att skicka till barnbarn med meddelandet "Kom ihåg att läsa den här boken?"

Förutom att vara vackert skriven och illustrerad, är den här boken generöst storlek på ca 12 X 10, vilket gör det lättare att njuta av konsten.

Om författaren

Enligt en bok om Kids Book Review var Mastnak en senomän till verksamheten för att skriva böcker. Hon hade varit en tidig barndomslärare och en vattenfärgartist som specialiserat sig på plein luft landskap. Omkring 60 år drabbades hon av sjukdom, och hennes läkare beställde tre månaders sängstöd. Detta inträffade ungefär samma gång som hennes första barnbarn föddes. Med tiden på händerna bestämde hon sig för att skapa en bok för sitt barnbarn, och Dansar med mormor var resultatet.

Hon följde upp sin första bok med Matlagning med mormor och Äventyr med morfar, som liknar design och utförande, men som erbjuder egenartade charmar. Dansar med mormor är den enklaste boken av de tre, med de minsta orden, men det är inte en kritik av boken. I stället gör det nästan en lärobok exempel på hur en barns bildbok ska fungera.

Köp från Amazon

No Replies to "Bokrecension: Dans med mormor"